8 maart 2016

Column; ''Olde melkfabriek eindelijk verder in ontwikkeling"

Het heeft  nogal even geduurd, maar eindelijk is er wat te melden over ontwikkelingen op het “Amsberg terrein”. Het terrein is lange tijd niet direct een toonbeeld geweest van hoe mooi en goed de ontwikkelingen waren als het gaat om de woningbouw in Oldebroek.

“Had het voorkomen kunnen worden?”, hoor ik u vragen. Wellicht waren er bij de onderhandelingen voor het ontwikkelen van het terrein mogelijkheden geweest. Echter was toen de situatie tijdens de onderhandelingen compleet anders. De economische crisis was er niet, er werd nog steeds volop gebouwd. Maar dat was decennia terug.

Inmiddels weten we dat die crisis kwam en dat deze ook de woningbouw in Oldebroek fors raakte. Het gevolg was dat het Amsberg terrein na de sloop van de fabriek er verder onaangeroerd bij bleef liggen. De verpaupering sloeg toe en het terrein kreeg een aanblik die niet Oldebroek waardig is.

Gelukkig lijkt het tij gekeerd en zit er weer voortgang in. Ik kan niet anders constateren dan dat het dit college eindelijk is gelukt om deze bijna vastgeroeste ontwikkeling weer vlot te trekken. We kunnen uitkijken naar de sloop van het oude karkas van het kantoorgebouw dat nog overeind staat. Wethouder Westenbroek mocht er in februari al een aanzet toe geven. U hebt vast met de zelfde gedachte het persbericht hierover gelezen als ik: Eindelijk! We kijken reikhalzend uit naar de bouw van woningen op deze unieke locatie, grenzend aan de mooie weidse blik die het richting de polder Oosterbroek zal geven.

Namens de SGP-fractie,

Henk Korenberg