24 september 2024

Na lange tijd duidelijkheid AZC

Het COA gaat geen vergunningsaanvraag indienen voor een AZC aan de Bovendwarsweg 83 in Oldebroek. Daarmee is na lange tijd duidelijkheid dat het COA afziet van het door het COA gedane verzoek in juni 2023.

Tijdens de raadsvergadering van 11 juli heeft de SGP de nota ‘Update verzoek COA 1 juli 2024’ geagendeerd. De inhoud van die nota had ons onaangenaam verrast. Het was voor ons onaanvaardbaar dat onze inwoners die al lange tijd in onzekerheid hebben gezeten mogelijk nog jaren moeten wachten om te weten of deze locatie aan de Bovendwarsweg wel of niet geschikt  zou zijn zoals uit die nota duidelijk is geworden.

Om die reden hadden we samen met andere partijen een motie ingediend om het COA met klem op te roepen om in het najaar van 2024 uitsluitsel te geven over de haalbaarheid en een conclusie te trekken of dit proces nog zinvol is. Die motie is met een grote meerderheid aangenomen. De conclusie van de SGP is nu dat dit signaal ook ter harte is genomen. Wij allen hebben de gevraagde duidelijkheid van het COA gekregen.