3 april 2024

Nieuw burgerinitiatief Oosterwolde

In de raadsvergadering van jl. 14 maart hebben we als SGP een vraag gesteld met betrekking tot een nieuw burgerinitiatief in Oosterwolde. Dit burgerinitiatief moet ertoe leiden dat de accommodatie van voetbalvereniging VSCO’61 verplaatst wordt naar een locatie net buiten de kern van Oosterwolde.

De huidige locatie van VSCO’61 stellen de initiatiefnemers van de brief, kan dan gebruikt worden voor de ontwikkeling van woningbouw en andere gewenste dorpsvoorzieningen. De organisaties achter het burgerinitiatief denken daarbij o.a. aan een nieuwe basisschool, een uitbreiding van het Hart van Oosterwolde en het toevoegen van kleine commerciële ruimten. Dit alles om de leefbaarheid in Oosterwolde te behouden en waar mogelijk te verbeteren.

In de raadsvergadering van 11 juli 2019 hadden wij als SGP al een motie ingediend, die ook is aangenomen, waarin het college opgeroepen werd om na realisatie van het plan Hart van Oosterwolde verplaatsing van sportpark van VSCO’61 te onderzoeken. In de raadsvergadering van 14 maart hebben wij daarom het college gevraagd of zij ons een update kunnen geven over de stand van zaken in dit dossier. Het college heeft inhoudelijk nog niet gereageerd op de brief, maar geeft aan wel een open houding te hebben ten opzichte van het initiatief. De wethouder zei hierover: “Wij dagen inwoners natuurlijk graag uit om met initiatieven te komen. We hebben een eerste gesprek gehad met de organisaties van dit initiatief. We zullen nu de verkenning gaan starten naar de mogelijkheden.” Als SGP zijn we hier blij mee en zullen de komende tijd dit dossier blijven volgen.