30 september 2024

Terugblik raadsvergadering 26 september 2024

De eerste raadsvergadering na het zomerreces begon met mooi nieuws. Ons fractielid Gerard Vlieger en zijn vrouw zijn in de vakantie ouders geworden van een prachtige zoon, en Gerard werd door de burgemeester verrast met een cadeau.

De vergadering begon met ingekomen vragen, onder andere vanuit CVO over overlast van jeugd op het Loo (en nee, niet door het spel Hunted!). Hier lopen inmiddels gesprekken en initiatieven om de problematiek op te pakken.

In Wezep zijn zorgen over bereikbaarheid, parkeren en groen rondom het plan ‘Mariënplein.’ Wethouder Flier geeft aan dat dit alles is doorgerekend en volgens de geldende normen is. SGP herkent de zorgen, maar spreekt het vertrouwen uit dat de nu voorliggende keuzes en overwegingen in alle zorgvuldigheid zijn gemaakt. SGP stemt, net als overigens het overgrote deel van de raad, in met het plan.

Vervolgens kwam een stukje Oldebroeker trots op tafel. Het Boerderijmuseum wil namelijk graag uitbreiden naar een kinder-, dier- en doe boerderij. Hier is ruim 3 ton voor nodig, waarbij de gemeente gevraagd is om het forse bedrag van € 161.838,- bij te dragen in de vorm van subsidie. De provincie heeft het overige deel al toegezegd. Het Boerderijmuseum is belangrijk en waardevol. De fractie van de SGP vind het initiatief passend bij de gemeente, omdat het educatief is, ruimte geeft voor ontmoeting en ook kan leiden tot meer toerisme en werkgelegenheid. Wel maakte de SGP nog een kritische noot: in het onderzoek staat de zin ‘het onderzoek is meer gebaseerd op vertrouwen dan op zekerheid’. De vraag is of hier dan niet een ander proces lijkt te zijn gelopen dan destijds bij de uitbreidingsplannen van de voetbalvereniging OWIOS. Het voorstel werd unaniem door alle partijen aangenomen en gesteund.

Vervolgens kwam er nog een informerende nota op tafel over de update die het COA heeft gegeven. De SGP is erg blij met de gevraagde duidelijkheid die deze nota geeft. De SGP concludeert dat het COA dus toch geluisterd heeft naar de Oldebroeker politiek, want waar op 11 juli nog gezegd werd dat de ingediende motie ‘slappe hap’ zou zijn, geeft het college in de nota aan dat mede door deze motie er nu toch een terugkoppeling is gekomen. De oproep van de SGP is om dit niet te vieren als een overwinning, maar juist in harmonie als raad en college de handschoen op te pakken en op zoek te gaan hoe we aan onze medemens liefde, vrede en barmhartigheid kunnen tonen.

Tenslotte was er nog een motie ingediend om er bij onze buurgemeenten op aan te dringen om het springterrein van Defensie te ontraden. Deze uitbreiding van het ASK zou kunnen leiden tot meer (geluids) overlast. De SGP wil liever niet meer overlast, maar vind ook (zeker in de huidige tijd) de nationale veiligheid erg belangrijk. De fractie van de SGP vindt dat het college op dit moment de belangen van de gemeente op een goede manier adresseert, en steunde daarom niet de motie. De motie heeft uiteindelijk in de raad geen meerderheid van stemmen behaald.