21 oktober 2013

Verkiezingswoede

Met nog een half jaar te gaan is elke partij druk bezig om zijn zaken op orde te hebben voor de aanstaande verkiezingen van DV maart 2014. Begrijpelijk, want er moet nog al niet wat geregeld worden. Uiteraard draait het om de poppetjes die op de lijst moeten komen. Wie zetten we voorop en wat gaan we vooral wel en vooral niet zeggen tijdens de campagne? Draaiboeken worden uit de kast getrokken en zo ploeteren we voort met de tikkende klok als achtergrondgeluid.

Ondertussen moeten we als plaatselijke afdelingen van landelijke partijen vooral  niet vergeten dat onze resultaten niet los staan van wat er in het Haagse gebeurt. En dat is niet niks. Koortsachtig wordt onderhandeld tussen het bestaande VVD/PvdA-kabinet en de “constructieve” oppositiepartijen om ervoor te zorgen, dat “de boel” draaiende blijft.  Het is pijnlijk voor de coalitie, dat ze met een meerderheid in de 2e Kamer, toch moeten dingen naar de hand van de kleintjes als, Christenunie en SGP, vanwege de noodzakelijke steun in de 1e Kamer.

Helemaal pijnlijk wordt het als de peilingen ernaast worden gelegd. Een PvdA van tussen de 10 en 17 zetels? Nooit vertoond in mijn leven. VVD doet het al niet veel beter met tussen de 18 en 25 zetels. CDA stijgt, maar komt met 17 lang niet aan het oude niveau. PVV en SP stijgen de pan uit, maar iedereen weet, dat je met hen aan de regeringstafel niet ver komt. En wat betekent dit voor Oldebroek?

Directeur van Kieskompas Andre Krouwel heeft het in zijn column (VNG-Magazine van 4 oktober jl) over de woede van vooral oudere vrouwen. Deze zou ontstaan zijn door het gevoel dat alles steeds slechter gaat. Hij beweert over de gemeenteraadsverkiezingen:”Daar zullen niet de partijen winnen die een sluitende begroting hebben gemaakt, maar politici die deze woede verwoorden”.

Hebt u ook last van deze woede of telt u nog steeds uw zegeningen?

Peter van Duijn

Fractievoorzitter SGP