3 juli 2024

Woningbouw in de gemeente Oldebroek

Bouwen, Bouwen, Bouwen! Dat was een veel gehoorde kreet in verkiezingstijd. En ook in de afgelopen jaren is dit vaak voorbij gekomen. Ook als SGP hebben we hier steeds de vinger bij gelegd. De SGP was dan ook blij met de jl. gehouden commissievergadering van Ruimtegebruik en Leefomgeving waar we veel over bouwplannen hebben besproken en besloten.

Zoals het er nu uitziet komen er 12 appartementen in het centrum van Oldebroek op de ‘Spar Locatie’. Als SGP zijn we blij met deze ontwikkeling. Dit is een belangrijke plek in ons centrum van Oldebroek waar al meer hoogbouw is en daarom is het ook passend om hier een groter appartementengebouw neer te zetten. Tijdens dit traject is er goede participatie geweest en is zo veel mogelijk rekening gehouden met de al aanwezige bedrijven en inwoners.

Het ontwerpbestemmingsplan de Brink is gewijzigd vastgesteld In het plan worden 12 levensloopbestendige woningen in Wezep toegevoegd. Dit is een positieve ontwikkeling. Maar als SGP hebben we wel de kanttekening geplaatst dat er wat ons betreft meer had ingezeten als we kijken naar de invulling van een dergelijk groot gebied. Wat SGP betreft hadden hier meer woningen toegevoegd kunnen worden.

Aan de Feitenhofsweg worden 3 vrijstaande woningen toegevoegd. Dit is een goed plan wat aansluit bij de woningbouw van Oldebroek West 3. Voor de bouw van deze woningen wordt een perceel agrarische grond omgezet naar wonen. Bij dit plan is er goed rekening gehouden met de te bouwen maatwerkwoningen en de landschappelijke inpassing van de woningen.

In Oldebroek Oost zijn de eerste gronden en woningen aangekocht waar voorkeursrecht is opgelegd. Tijdens de raadsvergadering in 2023 zijn deze gronden aangewezen om eventueel woningbouw te realiseren. Als SGP vinden we het goed dat hier nu invulling aan wordt gegeven en wat ons betreft worden er nu zo snel mogelijk visies opgesteld en vastgesteld waarna de schop in de grond kan.

Ook hebben we gesproken over zoekgebieden voor extra bedrijventerrein. Als SGP hebben we al eerder aangegeven dat het gebied aan de andere zijde van de A28 een mooie ontwikkeling zou zijn voor bedrijventerreinen. Dit mede door de nieuwe afrit die er gerealiseerd is waardoor er een goede verkeersontsluiting is. Als SGP vinden we het dan ook een compliment waard dat het college dit heeft opgepakt en op deze gronden het voorkeursrecht heeft gelegd. We zien graag de uitgewerkte plannen te zijner tijd tegemoet.

Al met al is de SGP zeer tevreden met al deze nieuwe projecten wat zorgt voor een belangrijke impuls in het woningaanbod. We hopen dat het college de komende tijd met nog meer plannen komt zodat er de komende periode nog meer gebouwd gaat worden.

Woningbouw in de gemeente Oldebroek