20 juni 2024

Woningbouw Oosterwolde aan de Oostendorperstraatweg 81-83

In de jl. gehouden raadsvergadering op 30 mei is er opnieuw over het bestemmingsplan van de Oostendorperstraatweg gesproken. Nadat we in 2021 als raad dit bestemmingsplan hebben vastgesteld is gebleken nadat er bezwaar is ingediend er een onjuistheid aanwezig was in de onderbouwing voor het bouwen van bijgebouwen en de kwaliteit van leven in de tuin van één woning.

De Raad van State heeft de mogelijkheid gegeven om met een bestuurlijke lus dit op te lossen, omdat verder het gehele plan goed onderbouwd is op alleen dit punt na. We hebben het college gevraagd of het niet mogelijk was geweest om dit onderwerp eerder op de agenda te krijgen, aangezien de uitspraak van de Raad van State 14 februari jl. is geweest en wij, als raad, nog net op het laatste moment nu een besluit moeten nemen, om dit aangepaste bestemmingsplan door te laten gaan. De verklaring van de wethouder is dat het heel moeilijk was om een bureau te vinden voor het aanvullend onderzoek. Ook paste het niet in het schema voor de raadsvergaderingen.

Wel vinden het goed dat het college dit heeft opgepakt.Op deze manier kan de woningbouw doorgaan. Hoewel we begrijpen en het een goed recht is van de ondernemer om ook voor zijn belangen op te komen, en dit moeten wij als raad ook wegen, meent de SGP dat hier op een goede manier invulling aan is gegeven.  De woningbouw vanuit maatschappelijk belang is daarbij een belangrijk argument voor de SGP en daarom hebben we ingestemd met het voorstel.

Woningbouw Oosterwolde aan de Oostendorperstraatweg 81-83